Зърнените закуски стават по-здравословни, но не се рекламират на децата в САЩ

Зърнените закуски стават по-здравословни, но не се рекламират на децата в САЩ

© Associated Press

Американските компании правят повечето зърнени закуски за деца по-здравословни, като намаляват захарта и добавят повече пълнозърнесто брашно, но рекламите им към малчуганите са предимно за нездравословните им продукти според доклад на университета "Йейл", цитиран от "Ройтерс".


Резултатите от изследването, озаглавено "Зърнени факти", на центъра за хранителни политики "Ръд" към Йейлския университет се появяват в момент, когато детската диета е основна тема на дневен ред в САЩ. В страната поне една трета от децата имат проблеми с теглото.


Кели Броунел, директор на центъра, одобри промените в рецептите на зърнените закуски на компании като Kellogg Co., General Mills Inc и Post Holdings Inc, но смята, че има още много място за развитие.




"Това не е достатъчно, компаниите продължават да използват маркетинговите си мускули, за да рекламират най-лошите си зърнени закуски на децата", смята Броунел.


Рекламата на тези продукти, предназначена за деца, е струвала 264 милиона долара през 2011 г., което е увеличение от 33% спрямо 2008 г., твърди изследването, позовавайки се на данните от направеното преди три години.


Зърнените закуски стават по-здравословни, но не се рекламират на децата в САЩ

© Associated Press


Според доклада най-агресивен маркетинг имат продуктите, които са с най-ниско съдържание на хранителни вещества, за сметка на добавената захар. Тези закуски, които са с високо съдържание на хранителни вещества, от друга страна, са насочени не към децата, а към възрастните.


"Ръд" гледа на чашата като на полупразна. Аз я виждам полупълна и напълваща се", каза Илейн Колиш, директор на съвета на инициативата за по-добър бизнес на детските реклами на храни и напитки (Council of Better Business Bureaus' Children's Food and Beverage Advertising Initiative (CFBAI) – доброволна програма за регулиране на храните, рекламирани на деца.


Чрез тази програма американските компании избягват надзора на правителството над маркетинга за децата, като обещават да се саморегулират. Участниците в нея, включително трите компании, са се съгласили да спазват хранителните критерии за продуктите, предлагани на деца под 12-годишна възраст.


"Преди формирането на CFBAI някои зърнени храни са имали по 15-16 грама захар на порция. Сега те са не повече от 10 грама, или 2,5 чаени лъжици", посочва Колиш.


Американската сърдечна асоциация препоръчва не повече от половината приемани калории да идват от захари. Според тях децата, които са слабо активни, трябва да консумират не повече от 20 грама захар на ден. Докладът на "Ръд" пък посочва, че децата консумират средно два пъти повече от посоченото препоръчително количество зърнени закуски.


"Преди да излязат от вкъщи сутрин, децата вече са изяли дневната си доза захар", пише в доклада.